Napló

balazsge on augusztus 10th, 2022

Lesz egy új EU-s pályázat citromligetek ültetésére, igazolni kell hozzá valamilyen mezőgazdasági végzettséget, de ez kiváltható tízéves őstermelői tevékenységgel, illetve egy igazolással, majd szerzek, hamarosan jön a közlönyben, nem fogják nagyon reklámozni, van ismerős a minisztériumban, gyermekkori barátunk, együtt jártunk óvodába, és egyszer még vissza is köszönt, bár nem biztos, hogy megismert, de majd be […]

Olvassa tovább: Percentesek: Citromligetünk lesz

balazsge on augusztus 8th, 2022

Gad Saad az evolúcióbiológiára és a mémelméletre alapozva mutatja be, hogy a téves gondolati sémák, hitek, attitűdök, nézetek mennyire képesek eltorzítani (hajlítani, másítani) a valóságot, és parazitaként rossz irányba terelni a gondolkodást. Ezek fő műhelyei a nyugati egyetemek. A parazita elme olyan, mint a kergemarhakór, mely átprogramozza az állat viselkedését, és ebbe belepusztul. Mik ezek […]

Olvassa tovább: “Az egyetemi campusok sötétsége”

balazsge on augusztus 6th, 2022

Nick Ferenc és felesége, Katalin nagyot álmodtak: létrehoznak egy kultúraszigetet. Rátaláltak Aranyosapátira, ennek pedig Révaranyos és Kopócsapáti közötti határán megteremtették Aranyosszigetet: művelődési házzal, gyermektáborral, cigány művelődési központtal, A kultúra lovagrend-emlékparkkal. A sokféle művelődési tábor mellett idén a vízi turizmust is segítették: befogadták a Tisza-túránkat, náluk volt a főhadiszállásunk, reggel innen indultunk a Tiszára, és este […]

Olvassa tovább: Aranyosszigeti szép napok

balazsge on augusztus 5th, 2022

Naplóm tanúsága szerint megvolt a 21. Tisza-túrám. 2002-től nem maradt ki év, hogy ne eveztem volna a Felső-Tiszán, mindig ugyanabban az időpontban, augusztus első hetében. Idén: azt mondják, rekordalacsony víz – szerintem volt már ilyen, ami viszont meglepő: szinte néptelen volt a Tisza. Tiszabecstől Aranyosapátiig eveztünk, gyakorlatilag nem találkoztunk vízitúrázókkal. A kempingek, vadkempingek is üresnek […]

Olvassa tovább: Újra a Tiszán

balazsge on július 28th, 2022

Egy kisgyermek emlékei a Ceausescu-korszak végéről, a Nagyvárad melletti Fugyivásárhelyről. Minden egyszerű volt, minden lassú, sok minden hiányzott, és mégis szép gyermekkor volt; visszatekintve a mai kielégületlen, gyors világból: teljes.  Lasú világ: gyalog jártak. Kinn, az udvaron, kertben, patakparton, focipályán, utcán élték az életüket. “Akkor csak megtörténtek a dolgok, a maguk természetes módján.” (55) Templomos […]

Olvassa tovább: Fábián Tibor: Ilyenek voltunk

balazsge on július 26th, 2022

Berettyóújfalu-Nagykároly-Biharnagybajom, 2022. július 18–24. Itt hozzászólhat!

Olvassa tovább: 7. partiumi szabadegyetem

balazsge on július 24th, 2022

Újra meghívtak a bálványosi szabadegyetemre, előbb az ELTE, majd a Petőfi Kulturális Ügynökség – nem állhattam ellen, pedig közben a partiumi szabadegyetem is zajlott. Autót küldtek értem Berettyóújfaluba, onnan hétórás autókázás következett az erdélyi autópálya nyomvonalán Várad, Kolozsvár, Torda, Marosvásárhely, Csíkszereda érintésével Tusnádfürdőre. Sepsibükszádon, Ábrahámék vendégszerető házában kaptunk szállást. Megérkezéskor Judit néni megkérdezi: Nem éhesek-e? […]

Olvassa tovább: Tusványoson

balazsge on július 15th, 2022

“A sínen egy vonat jön, én állok ablakaiban, és én fekszem az útjába, egy ember, ki többfele van…” Így néz ki Balatonszárszó állomás útkereszteződése a vonat vezérállásából. Persze ma már villamosított a pálya, 120-szal repeszthetnek a vonatok, tele biztonsági berendezéssel: ha a vezér elnéz egy lassújelet, a vonat menthetetlenül megáll, hangok, jelek, fények figyelmeztetik a […]

Olvassa tovább: “A sínen egy vonat jön…”

balazsge on július 14th, 2022

Deme László életéből tudom, hogy 1944-ben partizán volt. Most, egy kidobásra ítélt könyvben leltem adatokra: Gazsi József: Fények a Börzsönyben. Alcíme: Egy antifasiszta zászlóalj története. 1944 végén fiatalokból, behívott katonákból, katonaszökevényekből összeállt egy csapat a Bimbó úton, majd a Szentkirályi utcában (a Tanért vállalat épületében). Kisebb-nagyobb ellenállási akciókat szerveztek, közülük tízen lebuktak, akiket rövidesen kivégeztek, […]

Olvassa tovább: Fények a Börzsönyben

balazsge on július 13th, 2022

Egy napon születtünk. Főtanárúrnak szólít. Szépe Györgytől és Petőfi S. Jánostól vette. Ha hív, én is rögtön azt mondom: főtanár úr! Most hív. Hogy szeretné látni az újabb könyveimet. Elviszem neki. Több mint negyven éve ismerjük egymást. Most vagyok először nála. Mutatja, hogy könyveinek jó részét már a Károli-egyetemre hagyta. S hogy megy még több […]