balazsge on március 25th, 2012

Ma a Bolyai Műhely diákjai által szervezett mátrai kiránduláson vettem részt. Filep Tamás (Debrecen) szervezte a túrát. Hajnalban indultunk busszal (hamar eljött, ma volt az óraátállítás), régi idő szerint 4-kor keltünk. Parádsasvárra fél kilencre értünk. Megcsapott a Mátra tiszta levegője. Egyik diákunk asztmás rohamot is kapott, annyira megszokta a főváros levegőjét. De legyőzte a rohamot. Parádsasváron egy üvegcsiszolót látogattunk […]

Olvassa tovább: Mátra: Sasvár, motorosok

balazsge on március 24th, 2012

Szeretem a színházat. A nehezet, a bonyolultat is. Édesanyám úgy szoktatott rá, hogy már kisiskolás koromban elvitt az Erkelbe, a János vitézre. Később, a középiskolában már bérletet váltottunk az osztályban a Nemzetibe, s amikor este a színház után hazaértem, otthon oda volt készítve a tea, a szendvics. Ilyen az én édesanyám. Néha persze fanyalgok az […]

Olvassa tovább: Kaposvár, IV. Henrik

balazsge on március 21st, 2012

A Balatontól, pontosan Siófoktól még jár egy hangulatos vonat Kaposvár felé. Nagyon kedvelem a kis piros vonatot, a somogyi tájat. Persze amikor hasznosságról, gazdaságosságról van szó, azért elgondolkodom. A Siófok–Kaposvár utat három óra alatt teszi meg. Leszálltam az egyik vasútállomáson. Helyzetkép Belső-Somogyból. A vasútállomás másfél kilométerre esik a falutól. Az állomásfőnök egy jó ötvenes, nagypocakos […]

Olvassa tovább: Kiáltás a szárnyvonalról

balazsge on március 19th, 2012

A falu 15 kilométerre van a Balatontól, 13 kilométerre az autópályától, és egy évszázaddal lemaradva Európa nyugati felétől. Jó termőföldek, szőlőhegyek, vadregényes erdők. Barokk templom, óvoda három évfolyamonként három csoporttal, nyolcosztályos iskola tornateremmel, művelődési ház, mozi, varróüzem, üzletek, abc, áfész, termelőszövetkezet. Volt. A bekötőút elhanyagolva. Buszjárat alig. A vasútállomás három kilométer. Napi négy vonat. Tíz […]

Olvassa tovább: Kiáltás a faluból

balazsge on március 16th, 2012

Minden ünnepen kiteszem a házra a zászlót. Kisebbségben vagyok Zuglóban. Március 15-én este sétáltunk, jó, ha minden tizedik házon volt zászló. Apám is minden ünnepen kitette a zászlókat. A nemzetiszínűekből sokat, de egy-egy vörös zászlót is kitett, azt mondta, kötelező. Négy gyereke volt. Évek óta figyelem, hogy fogynak a zászlók. Nincs zászlótartóm (hogy mondják ezt […]

Olvassa tovább: Zászlók

balazsge on március 14th, 2012

Vas megyétől és megyében ma kaptam egy szép kitüntetést: a Pável Ágoston-emlékérmet. Pável Ágoston (egyetemi magántanár) nyelvi, de főleg néprajzi írásait olvastam, sokszor láttam emléktábláját Szombathelyen. A kitüntetettek közül kettőt jól ismerek: Balogh Lajos botanikus muzeológust (egyébként jeles nyelvújítónak is tarthatjuk, ő találta ki az inváziós növényekre az özönnövény kifejezést), és Botlik József történészt, aki […]

Olvassa tovább: Kitüntettek

balazsge on március 11th, 2012

Hogyan válhat a szörnyű megpróbáltatás művészi átlényegítés által elviselhetővé, milyen valójában, és hogy lesz belőle tanúságtétel, népmese? Fájdalmas, megrázó, költői film a szörnyű társadalmi jelenségről: a kelet-európai lányok prostitúcióra kényszerítéséről, a modern rabszolgaságról. Háromszorosan elmesélt történet. Egy átélt, egy átlényegített és egy népmesévé sűrített. A jelen: egy veszélyeztetettség miatt gyámság alá vont kislány visszaadható-e az […]

Olvassa tovább: Bibliotheque Pascal

A történelmi Rákos-patak mellett születtem, a Méhes utcai szülőotthonban. A család negyedik gyerekeként. Ha akkor már létezik a „gyermekvállalás” szó, biztos, hogy nem lennék… (ÍGY KEZDŐDIK a vallomásom, amely többeknek tetszik, de egyelőre levettem, mert a karácsonyra megjelenő Pest-budai séták című könyvben is szerepelni fog – rövidített változata. A teljes változat dec. 8-ai dátummal és […]

Olvassa tovább: A Rákos mentén

balazsge on március 9th, 2012

Az anyanyelvi juniális ismét a vidéki múzeumok éjszakáján lesz Sátoraljaújhely-Széphalomban 2012. június 15-17. között. Anyanyelvi szervezetek összefogásával második alkalommal rendezik meg Széphalomban az anyanyelvi juniálist. A tervezett program: (péntek) múzeumi vetélkedő, felolvasólánc, anyanyelvi könyvek vására, anyanyelvi műsorok bemutatója, anyanyelvi licitjáték, váltóverseny. Az ASZ ifjúsági tagozatának bemutatója. Este: koncert. (szombat) Nyelvünk és irodalmunk az északkeleti régióban. A […]

Olvassa tovább: II. anyanyelvi juniális

A Nyelvünk mint hungarikum címet javasolja az Anyanyelvápolók Szövetsége a 2012. évi, 46. magyar nyelv hete rendezvénysorozatnak. A rendezvény házigazdája ismét a Vasi TIT lesz. A nyitó rendezvényt előreláthatólag április 23-án tartják Szombathelyen. Ugyanezen a napon Széphalomban, A Magyar Nyelv Múzeumában anyanyelvi vetélkedőt, 24-én 16.00 órakor a miskolci II. Rákóczi Ferenc Könyvtárban A magyar nyelv […]