Aligha tudjuk elképzelni, milyen egy ostrom, holott itt a közelben nagyon is zajlik. Budapest 1944-1945-ös ostromáról vezetett naplót Kovalovszky Miklós tanár (később irodalmár, nyelvész) 1944. október 8. és 1945. január 8., az első szovjet katona megjelenéséig. történelem alulnézetből. A család egy hatéves kislánnyal és kéthónapos kisfiúval előbb Pomázon lakott, majd visszamentek kispesti lakásukba. A tanár megtartja utolsó óráit, a fiúk egy része leventének áll, a Börzsönybe menekül (köztük Deme László, a börzsönyi fiatalok: 242), a tanárokat is beosztják hadi munkára, kapják a fizetésüket, naponta kell küzdenie tejért, a kisfiúnak, folyamatos a légiriadó, egy hónapot a pincében töltenek sokadmagukkal, „katakomba-élet”, éhesek, az ostrom, a nélkülözés az emberekből kihozza a legrosszabbat. A józanok sejtik, hogy a németek elveszítik a háborút, Budapestet föláldozzák, a megszállottak messziről utasítanak, hogy kitartás az utolsó leheletig, hogy majd visszaverik az oroszokat, csak lenne már vége, gondolják az emberek, s egyaránt félnek a németekről, a nyilasoktól és az oroszoktól… Vasárnapi katonák, korzóhősök, nyájriadalom, zavarórepülés, megszűnt a tulajdonjog, az ember teherhúzó barommá vált, a civilizáció sérülékenysége, barbár időket megjelenítő katona-rend, Szálasi-vonal (180), tudatos valósághamisítás, jegyrendszer, áruhiány, erkölcsi bomlás.  És folyamatosak a rémhírek. A rémhírek lélektana is ez a könyv. A naplóíróban a napi munka, favágás, ételszerzés, a család óvása, az olvasás és az írás tartotta a lelket. Meg a fatalizmus: „majd csak lesz valahogy… jobb és megnyugtatóbb, mint remegő kétségbeesésben élni”. Megható, ahogy az ostrom alatt, „lidércnyomás” közben ajándékot igyekszik venni a családnak karácsonyra…

  • kiosztják a zsidóvagyont: undorodva nézem az ingyenszerzés kapzsi mohóságától lihegő, vigyorgó arcokat, elriasztó kép a plebs felszabaduló aljas ösztöneiről (110-1)
  • az emberek arcán nincs káröröm, inkább kíváncsiság vagy részvét (164)
  • oda terelnek, ahová akarnak, megértünk a vágóhídra (127)
  • Vajon mihez ragaszkodik az ember, amikor mindent ott kell hagynia? (163)
  • a háború örök törvénye: nemcsak a látható világ értékeiben rombol, évezredes kultúremlékeket semmisít meg, hanem szétmállasztja a történelem legnagyobb művét: az emberi lelket is (135)
  • Fazekas Mihály főhadnagy a napóleoni időben egy polgár házában beült a karosszékbe és olvasott (136)
  • „Mint hangtalan röptű, láthatatlan ragadozó madár, felettünk köröz a halál…” (150. nem Gárdonyitól van ez?)
  • Mi lesz a magyarság sorsa? Más nemzeteknek lelkes, öntudatos, harsogó indulóik és himnuszaik vannak, nekünk csak életért és megmaradásért könyörgő imáink (158)
  • Az embert kell először megmenteni – önmagától, aki létrehozta, s elpusztítja a szellemet és a szépséget (176)
  • Kutya: „Néhány hét alatt a háziállat újra ragadozóvá vadul. Visszazüllik az ősállapotba” (249) A fák is a háború áldozatai, hősi halottak (269)

A naplóban felbukkan Györke József, Berda József, Bajor Nagy Ernő, Fodor József (költő), a fóti Fáy-présház, Nadányi Zoltán: Ezüskert, Illyés Gyula, Ady, Madách mellőzte a háborút. Amit nem tudtam: Kolozsvárt tényleg egy ideig Tamási Áron volt polgármester? (Argumentum, 1995. 330 old.)

Nyelvészportréim:

Lénárd Sándor:

Lénárd Sándor, Micimackó, a nyelvek

Szépe György:

Szépe tanár úr…

Szathmári István:

Szathmári István tanár úr emlékének

Balassa Iván:

Balassa Iván: Sok avart megjártam…

Kresznerics Ferenc:

Kresznerics Ferenc

Kuncz Aladár: Fekete kolostor (Bárczi Géza)

Kuncz Aladár: Fekete kolostor

Papp László:

Boldogok a félkezűek

Makkai Ádám:

Makkai Ádám

Horger Antal:

Horger Antal tragédiája

Savugeot:

Sauvageot: Magyarországi életutam

Grétsy László:

Grétsy tanár úr

Dánielisz Endre:

Dánielisz Endre, Szalonta mindenese

Kvaterkázás Wacha Imrével:

Wacha Imre: Kvaterkázás

Fények a Börzsönyben (Deme László)

Fények a Börzsönyben

Itt hozzászólhat!

Megosztás