A kreatív gondolkodás lényege: kizökkenni a megszokott gondolkodási sémákból. Régi mániám: miért a széles autópályákat építik a keskeny vasutak fölé? A válasz egyszerű: a vasút már ott volt, át kell hidalni. Igen, csakhogy a vasút keskeny, az autópálya meg széles. Mennyivel olcsóbb lenne a vasutat lesüllyeszteni, az autópályát meg nem kellene megemelni. Aki látott már négysávos autópályahidat vasút fölött, nyilván elgondolkodik ezen. De a mérnökök nem. – A 90-es években sok időt töltöttem Amszterdamban, az ottani egyetemen. Megfigyeltem a keskeny utcákon „egybefonódó” vágányokat: a villamosok a csatornák hídjain várták be egymást. Rögtön megírtam a BKV illetékeseinek, hogy az akkoriban felújítandó 2-es villamost is lehetne így közlekedtetni. Ez esetben több hely lenne a gyalogosoknak, akár a Duna-parti korlátig kisétálhatnának. Válaszoltak. Ilyen sűrű járat esetében ez nem elképzelhető. (Amszterdamban 4-5 villamosjárat is közlekedik egyszerre fonódó módon.) Azután 2010 után Budán is lett fonódó villamos. Persze a hülye bölcsész ne szóljon bele a tudós mérnökök dolgába. Nem is szól bele soha többé. – Mire az összes autópályánk felépül, el fognak gondolkodni a fenti ötletemen. – Ne feledjük: a Nagykörúton betontömbökbe illesztették a vágányokat a 70-es években, azzal, hogy ez gyors és nagyszerű. Azután kiderült, mégsem. Le kellett cserélni. Ne feledjük: a 70-es években a Balatont körbebetonozták, mert ez korszerű. Ma már bontják a betont, mert ez nem jó. Ennyit a zseniális tervezőkről.

Itt hozzászólhat!

Megosztás