Megszületett a madáchi mű – Az ember tragédiája – 20. századi folytatása, vagy ha úgy tetszik, parafrázisa, Józsa Péter Pál Agón című tragédiája. A párhuzamok nyilvánvalók. Madách is ismeretlenként jelentkezett a tragédiával, Józsa Péter Pál is. Madách sem érte meg a bemutatót, Józsa Péter Pál (1960—2019) sem. Mindkét művet a Nemzeti Színház mutatta be: Madáchét 1883. szeptember 21-én, Józsáét 2022. március 4-én. És bizony az eltelt csaknem 140 év alatt a világ nem sokat javult, sőt. Mindkét tragédia az emberiség történetének vádirata, Madáchnál iskolapéldák, Józsa Péter Pálnál zenés-szöveges asszociációk formájában. Mindkettő végigvonul az emberiség történelmén az ókortól napjainkig. Madách tragédiája a jövőben ér véget, Józsáé egy atomrobbantásban. Mindkét tragédia az ember, emberiség bűneinek lajstromba vétele. Nem a magyar történelemé, bár Józsánál több utalás van a közelmúlt, például 1956 eseményeire, és értelemszerűen a 20. századi diktatúrákra. A bűnök felsorolása, a szörnyűségek tálalása után alig van remény. Madáchnál egy reménysugár a „küzdés” felkínálása és Éva áldott állapota, Józsánál talán az a mondat, hogy nem szükségszerű rabszolgának lenni. Valamint a darab végi szomorú, de fölemelő népdal: Az hol én elmegyek, még a fák is sírnak. Szép szomorúság mindkét darab feloldása.

Folytatás: https://magyarnemzet.hu/kultura/2022/05/az-agon-az-emberiseg-tortenetenek-vadirata

Itt hozzászólhat!

Megosztás