Ádám juhokat terel. Ádám állattartó segédmunkás (talán szakmunkás, de ezt nem tudjuk). Befelé fordult, dadogós, lehajtott fejű, tekintetkerülő; feszült helyzetben pánikoló. Ádám ritmusra talál: a sok gyaloglás-bandukolás során, a vasúti híd alatt. Először azt hittem, hogy Ádám, a dadogását javítandó magában beszél, majd kiderül, hogy ritmusos sorokat (rapet) mond. Amikor hazafelé megy a síneken, és rádudál a rendőrautó, azt hittem, hogy jön a hatóság, pedig csak az apja, aki rendőr. Az első konfliktus egy összetört Suzuki-lámpa. Majd kibomlik a történet, öngyilkos anya, agresszív apa, aki egy időre megszelidül a helyi szektában, Ádám-Larry kitörése a rap és a helyi srácok segítségével. Eljut egészen a budapesti tévéműsorig, ahol döbbenetet vált ki a nézőkből és a zsűriből – elakad tőle a lélegzetük, kötelezően vagy együttérzően hátbaveregetik; majd a Keleti pályaudvar, ahol kiderül, hogy már a hazaútra sincs pénz. Azt hittem, hogy a tehetségkutató felkarolja majd. Ehelyett marad a további, egyébként nem reménytelen próbálkozás lehetősége.
A dadogás pszichológiai tünet. Férfiaknál gyakoribb. Kiválóoka rendszerint valamilyen trauma. Következménye lehet az a frusztráltság, befeléfordulás és ennek következtében kirekesztődés, ami Ádámot jellemzi (hitelesen alakítja Vilmányi Benett). Pesten romkocsmák vannak, de létezik romvalóság is. A film fontos híradás az ózdi mélyvalóságból: megérthető, hogy miért talál talajra a nálunk egyébként idegen, agresszív és monoton rap; átélhetőnek vélem rendőr-apa kapaszkodását és jobbá válási törekvését, sőt agresszivitásba fordulását, a szekta reményt adó szerepét, és a fiatalokban lévő totális tagadást.
A megrendítő filmben van egy reménysugár. Felvillan egy másik élet is. Ki lehet törni. Larry-graffiti a vonat oldalán. Egy befogadó közösség, amelyben a dadogásról lehet viccelni. És, amiről kevesen tudnak, a szakma se írta le: Másfél évtizede a felsőzsolcai lakosok arra ébredtek, hogy a Sajó hirtelen elöntötte a falut, elkezdődött a lakosság menekítése, egy addig dadogó fiú a nagy ijedségben hirtelen megszűnt dadogni. (R.: Bernáth Szilárd, forgatókönyv: a rendező és Nagy V. Gergő, 2022, 108 perc)
Itt hozzászólhat!