Az első kötetet valakinek kölcsönadtam, s most hiányzik. Ha esetleg visszakapnám, hálás lennék. (Utóirat: a tévések megvették nekem, köszönöm.)

Patmosz: a száműzetés helyszíne. János apostolt Patmosz szigetére száműzték, és itt írta a Jelenések könyvét. Hölderlinnél Patmosz: „Közeli / s megfoghatatlan az Isten. / De ahol veszély fenyeget, / fölmagaslik a menedék is.”

A Patmosz esszégyűjtemény Hamvas utolsó korszakának legjelentősebb esszégyűjteménye, amelyet „segédmunkási-raktárosi száműzetése” és filléres nyugdíjas korszaka alatt vetett papírra 1958-1966 között. Fő témája: a létrontás közepette az emberi boldogság, idill. Amelynek útmutatói a szent könyvek (Véda, Buddha, tao, Orpheusz, Tóra, Evangélium). Egyszerű szavakkal: egyszerűség, normalitás (ha nincs, akkor a renormalitás), rend, szellemi megvalósulás, a túltevékenység kerülése, nemcselekvés (Lao-ce: nem beavatkozás), a lemondás, a nem sietés, vagyis a szemlélődés. Tenni kell a dolgokat. A jutalom a megvalósulás, a mirázs (amit én katarzisnak értékelek.) Alapállása: a hagyomány megértése, a metafizikai tradicionalizmus. Pilinszky azt mondja: visszafogad az ősi rend, kikönyöklök a csillagokra.

  • Az ember asszimilációs képessége határtalan. Haeckel azt mondja, ha nem ég hamuvá, az ember a poklot is órák alatt megszokja.
  • Ősállapot, nyugalom, rend, rendezett világyegyetem: orfika: geometria, zene, festészet, szobrászat, morál, metafizika; sötétségből világosság, gyűlöletből szeretet
  • Idillben élni az ember legnagyobb tehetsége 13.
  • Ahhoz, hogy az ember teljes értékű életet éljen, dolgokra nincs szüksége 27.
  • Ha a művek felét elvennék, igazán nem hiányoznának 28
  • az ember szorong, szorongásból szétszóródásba (szórakozás) szökik 28.
  • Egyszerűnek lenni. Normálisnak lenni. 62.
  • Lao-ce: nem beavatkozni. Aki csinálja, elrontja. Aki javítani akarja, tönkreteszi. – A kontárok szüntelenül tevékenyek. 93.
  • Amit tudománynak neveznek, minden művelete rossz 78. A modern tudomány megismerésének gipszíze van. 167. Elavult a tudomány: nem a hiteles megismerés, hanem a polgári, később a proletár totális hatalomgyakorlásának ideológiája 232.
  • az emberi zene nagyobbik felében beszéd 81.
  • Nyelvelméletünket a németek csinálták, de mindenesetre a német filológia hatása alatt. 85. Az a megállapítás, hogy a mondat hangsúlya elől van, tévedés… A szerkezet alapja nem a grammatika, hanem az indulat. 85.
  • A demokrácia ügyefogyottság, a szocializmusról nem is szólva 91.
  • Mindent itt és azonnal, sietni… Buddha számára az idő egészen más volt 94.
  • A szem is logikai, etikai és esztétikai rendszer, mert látni annyi, mint mérlegelni és értékelni és rendezni és elrakni, és a látás a rendszerben való elhelyezés. A rendszer, amely a szemből lát, minden emberben lát, egyetlen és meg nem ismételhető, mivel a létben minden egyéni. 98.
  • A történeti korszakok egészségének mértéke nagyobbára a szexus; amilyen mértékben a normális életre való lehetőség megszűnik, a szexualitás fokozódik… A szexus jósolni tud. 117.
  • A tulajdon kérdése csak úgy oldható meg, ha arról az ember tudatosan lemond 132.
  • A szocializmus olyan hatalmi rendszer, amely az embert azzal, hogy személyes tulajdonától megfosztja, kiszolgáltatottá teszi 142.
  • Európa: a létezés kérdéséig el sem jut 164. Európa Szókratésznek azzal a kérdésével kezdődik, vajon az erény tanítható-e? 169. Európa vak és gyógyíthatatlan tevékenységmániája akadálya annak, hogy az ember itt az őskori és keleti szentkönyvek alapszavait megértse 185. Európa: Thermopülé: a csata értelme: van valami, ami az életnél több, és ezért a többért az életet oda kell adni. Ez az európai életrend eredeti bázisa. Az európai ember dicsősége… keresztény vértanúk, Husz János, Giordano Bruno… ma fordítva: a puszta életéért a szabadság dicsőségét eladjuk 227.
  • Iszlám: mirázs: a létezés legmagasabb foka, mámor, kivételes szerelem, kivételes pillanat, a lélek a legmagasabbal egyesül 167. A megvalósulás a mirázs 170.
  • Megfordulás: tesuvah, metanoia, conversio 170.
  • Az ember élete túlnő önmagán… Tudjuk, hogy életnek célja nincs, értelme van 175.
  • A rend nyelve arról ismerhető fel, hogy nem bizonyít (nem szofisztikus), hanem kijelent (kinyilatkoztat) 181.
  • Hofmannsthal: a polgár átalakul akárkivé 212.
  • Az utolsó mondat: Az idők végén, mondják, a kezdet visszatér 242.

(Hamvas Béla: Patmosz. Esszék 2. rész (1964—1966). Életünk Könyvek, Szombathely, 1992. 242 old.)

Itt hozzászólhat!

Megosztás