Ki a rejtélyes J. D.? Hamvas mesterének tekintett Jakabfalvy Dénessel való kapcsolatáról és annak életútjáról írott esszéjéből derül ki: „Az egyetlen bázis a semmi. A szilárd pont a nemlétező. J. D. megértette, mert éppen az egyetlen szilárd pontot kereste.”
Mesterre… nem azért van szükség, hogy az az embert olyasvalamire tanítsa meg, amit nem tud… A mester az az ember, aki előtt meg kell hódolni. Azért van rá szükség, hogy az ember magában az alázatot felébressze. Aki erre nem képes, aki nem tud tanítvány lenni, az a legfontosabb dolgokban laikus és exoterikus marad. 233
Beavatásnak nevezik azt az egyetlen aktust vagy folyamatost, amikor az ember leszűkült életének határait áttöri, és a létezés többé-kevésbé egészét önmagában helyreállítja… a beavatás kitágít és felemel és új erőket vezet be… 217-8.
Egyre kevesebb az ember, aki a normálisat kibírja, és egyre több, akinek természetes állapota a rendetlenség, a homály, a görcs, a zűrzavar. 218
Az európai ember igen erős a természetben, az alsó rétegben (tamasz, mint a hinduk mondják), igen erős a felsőben (a hindu szattva), de rendkívül erőtlen a középsőben, a lélekben (ez a hindu radzsasz)… az európai emberben a lélek egész világa a tudat küszöbe alatt van. 225.
a világ a láthatatlannak a sok közül csak az egyik és csak fragmentális megnyilatkozása 219, minden lélek öntörvényű saját kozmoszával kering a létben… Ami körülbelül a hindu dharma gondolatának felel meg. 227, Buddhista nyílegyenes ösvény, üresség, semmi… Amíg pedig van valami, addig az ember helyzete reménytelen. Ébredezni csak akkor kezd, amikor a tárgyi világot elveti. Mint Mózes könyve mondja: A dolgokból elég. Minden „van” bizonytalan. Az egyetlen biztos, hogy vagyok. 229
A szeretet több, mint az élet 233
Itt hozzászólhat!