Biztosan nem vállalnám el a MÁV vezetői posztját, de másnak sem ajánlanám. Mondjuk mozdonyvezető most is szívesen lennék. Ma idén harmadszor összeomlott a magyar vasút. Egy hete tudjuk, hogy esni fog pár centi hó, az menetrendszerűen meg is érkezett, a magyar vasút pedig menetrendszerűen leállt. A balatoni vonalon fadőlés, a miskolcin, szolnokin felsővezeték-szakadás, de mindenhol máshol is voltak problémák. És összeomlott a teljes Elvira, vagyis az összekapcsolt MÁV-VOLÁN-BKK jegyrendszer is. Jegyváltás a vonaton. Én Szolnok felé próbálkoztam, Zugló vasútállomáson az a kiírás fogadott: A vonatok 30-120 perces késéssel érkeznek. Bejött a ceglédi vonat 60 perces késéssel. Este elesett Kelenföld és az egész Dunántúl.
Miért van ez így? Részben-egészben felújított pálya van a Fonyódig, Hatvanig, Püspökladányig. Mitől van állandóan felsővezeték-szakadás és informatikai hiba. Nyilván azért, mert ezeket nem szakszerűen alakították ki. De ha így van, akkor hol vannak a felelősök? Vagy a legnagyobb állami beruházásoknál nincs minőségellenőrzés, nincs garancia, és ki az, aki azt mondja, hogy ez rendben van?
Mivel elég feltűnően kulcsfontosságú helyeken történik nagy havária, előtolakodik a gondolat, hogy nem szabotázsról van-e szó.
Amíg nem volt felsővezeték, nem tudott leszakadni. Amíg nem volt sűrű vonatközlekedés, addig – igaz álltunk, tolongtunk – de legalább egy vágányon is kényelmesen közlekedhettek a vonatok. A dél-balatoni vonalat részben kétvágányúsították, és a legmodernebb informatikával szerelték fel. Most folyamatosan állnak, késnek, csúsznak a vonatok. Egész évben nincs egyetlen vonat sem, amely legalább 5-10 percet ne késne, ma pedig több órát. Mai nap a Balaton gyakorlatilag vonattal elérhetetlenné vált.
És mindazt a tervezetlenséget, stratégiahiányt, rendetlenséget, felelőtlenséget, amit évtizedek alatt sikerült összehordani, most már senki soha nem tudja rövid idő alatt felszámolni. Ezért nem vállalnám el a MÁV vezetését, és ezért van, hogy kétévente cserélik is a vezetőket, akik mindig komoly tervekkel köszönnek be, buknak bele.
Kínában az elmúlt harminc évben az egész országot behálózták gyorsvasutakkal, tökéletesen működnek. Tapasztaltam. Ők voltak a harmadik világ. Szerintem most az első. Mi pedig a harmadik, vagy inkább a negyedik…, ötödik… Én imádom a vasútromantikát, de ha csak ez van, arra aligha lehet modern gazdaságot építeni.
Itt hozzászólhat!