16 óra vonatút oda és vissza; hálókocsiban persze elég jó, de még mindig van két határ (külön határellenőrzés magyar és külön határellenőrzés román oldalon), odafelé nem volt étkezőkocsi; visszafelé finom reggeli a vonaton. Odafelé a modernnek számító kocsiban zárt ablakok és olykor működő, de meleget fúvó léghűtő (légjavító, ha jól tudom, másoknak légkondi), a modern világ csapdája: előre tudjuk, hogy úgysem lehet karbantartani, viszont ne legyenek lehúzható ablakok (parasztlégkondi). Az is a mérnöki és megrendelői lelemény csúcsa: előre tudjuk, hogy Sepsiszentgyörgyig négyszer lesz mozdonyváltás, és kétszer lesz félórás várakozás a határon, és ilyenkor sajna nem működik a légkondi. Összetákolt Kelet-Európánk újabb látlelete: csak három kocsin mentem végig, de az összes ajtó másként működött: a mérnöki lelemény és a kompatibilitás 21. századi csúcstechnológiájaként, hogy hogyan tegyük rejtvényszerűvé és egyben csaknem lehetetlenné az áthaladást, illetve, ha sikerül egy ajtót kinyitni, akkor az csapódjon ránk, vagy legalábbis vágjon orrba valakit:
- Folyosóra kifelé, kilinccsel nyíló ajtó, amellyel bárkit meglökhetsz, orrba vághatsz (hálókocsi).
- Folyosóra befelé (pusztán lökésre nyíló) ajtó (hálókocsi).
- Nyomógombos (automatikus) ajtó, láthatatlan nyomógomb a kilincs közepén (átjáróajtó az egyik hálókocsi végén)
- Nyomógombos (automatikus) nyitó az ajtón elhelyezve.
- Nyomógombos (automatikus) nyitó az ajtó mellett elhelyezve.
- Kézzel (alig) nyitható, vagyis erővel felrántható (nem automatikus) ajtó (átjáróajtó az másik hálókocsi végén, ha az első átjárón átjutottál, akkor törd a fejed, hogy miként tovább a másodikon)
- Lengőajtó jobb kézzel nyomva (utasellátó)
- Lengőajtó bal kézzel nyomva (utasellátó)
- Nyomógombbal (ha) nyitódó, automatikusan záródó (csapódó) bejárati ajtó.
- Kézierővel nyitandó (ha nyitandó) bejárati ajtó, amely ugyancsak tud központilag csapódóan bezáródni.
És még vannak további mérnöki lelemények. (Még mondják, hogy a bölcsészet puha tudomány; én legalább le tudom írni, hogy mekkora baromságra képesek az összetett rendszereket alkotók és működtetők, és csak remélni merem, hogy a vasút mint totális üzem mégsem rejt ennyi hibát magában, mert akkor nekünk annyi. Egyébként pedig tényleg annyi…)
Mindez egyetlen nemzetközi expresszen, a Hargitán és a Coronán, Budapest és Brassó között.
Megküzdve a vidám parki kastély bejáratainak ördöngösségével vetekedő vasúti kocsik ajtajaival, megérkeztem Sepsiszentgyörgyre, ahol a SepsiBookon megtartottam előadásomat. Hitem szerint pontosan, tervezetten, célra- és lényegretörően és kompatiblisen, ahogy ez a fénykép is mutatja.
Itt hozzászólhat!