16 óra vonatút oda és vissza; hálókocsiban persze elég jó, de még mindig van két határ (külön határellenőrzés magyar és külön határellenőrzés román oldalon), odafelé nem volt étkezőkocsi; visszafelé finom reggeli a vonaton. Odafelé a modernnek számító kocsiban zárt ablakok és olykor működő, de meleget fúvó léghűtő (légjavító, ha jól tudom, másoknak légkondi), a modern világ csapdája: előre tudjuk, hogy úgysem lehet karbantartani, viszont ne legyenek lehúzható ablakok (parasztlégkondi). Az is a mérnöki és megrendelői lelemény csúcsa: előre tudjuk, hogy  Sepsiszentgyörgyig négyszer lesz mozdonyváltás, és kétszer lesz félórás várakozás a határon, és ilyenkor sajna nem működik a légkondi. Összetákolt Kelet-Európánk újabb látlelete: csak három kocsin mentem végig, de az összes ajtó másként működött: a mérnöki lelemény és a kompatibilitás 21. századi csúcstechnológiájaként, hogy hogyan tegyük rejtvényszerűvé és egyben csaknem lehetetlenné az áthaladást, illetve, ha sikerül egy ajtót kinyitni, akkor az csapódjon ránk, vagy legalábbis vágjon orrba valakit:

  1. Folyosóra kifelé, kilinccsel nyíló ajtó, amellyel bárkit meglökhetsz, orrba vághatsz (hálókocsi).
  2. Folyosóra befelé (pusztán lökésre nyíló) ajtó (hálókocsi).
  3. Nyomógombos (automatikus) ajtó, láthatatlan nyomógomb a kilincs közepén (átjáróajtó az egyik hálókocsi végén)
  4. Nyomógombos (automatikus) nyitó az ajtón elhelyezve.
  5. Nyomógombos (automatikus) nyitó az ajtó mellett elhelyezve.
  6. Kézzel (alig) nyitható, vagyis erővel felrántható (nem automatikus) ajtó (átjáróajtó az másik hálókocsi végén, ha az első átjárón átjutottál, akkor törd a fejed, hogy miként tovább a másodikon)
  7. Lengőajtó jobb kézzel nyomva (utasellátó)
  8. Lengőajtó bal kézzel nyomva (utasellátó)
  9. Nyomógombbal (ha) nyitódó, automatikusan záródó (csapódó) bejárati ajtó.
  10. Kézierővel nyitandó (ha nyitandó) bejárati ajtó, amely ugyancsak tud központilag csapódóan bezáródni.

És még vannak további mérnöki lelemények. (Még mondják, hogy a bölcsészet puha tudomány; én legalább le tudom írni, hogy mekkora baromságra képesek az összetett rendszereket alkotók és működtetők, és csak remélni merem, hogy a vasút mint totális üzem mégsem rejt ennyi hibát magában, mert akkor nekünk annyi. Egyébként pedig tényleg annyi…)

Mindez egyetlen nemzetközi expresszen, a Hargitán és a Coronán, Budapest és Brassó között.

Megküzdve a vidám parki kastély bejáratainak ördöngösségével vetekedő vasúti kocsik ajtajaival, megérkeztem Sepsiszentgyörgyre, ahol a SepsiBookon megtartottam előadásomat. Hitem szerint pontosan, tervezetten, célra- és lényegretörően és kompatiblisen, ahogy ez a fénykép is mutatja.

Itt hozzászólhat!

Megosztás