Magyarország legszebb vasútvonala a Veszprém–Győr 11. számú vonal, különösen a Bakonyszentkirály–Zirc közötti szakasz, mely átvágja a Magas-Bakonyt a Cuha-patak szűk szurdokjában. Az 1896-ban átadott vonalon több viadukt, alagút, sőt omlásvédő alagút van (egyedüli az országban), az emelkedése pedig a legnagyobb a teljes magyarországi hálózaton. A kirándulóút közvetlenül a vasút mellett halad, közelről lehet szemlélni a támfalakat, átereszeket. Ha szerencsénk van (s nekem volt), akkor reggel Veszprémből dízelmozdonyos vontatással jutunk el Vinyére, útközben látjuk a BZ-vonatot, visszafelé pedig egy Jenbacher ikermotorkocsival jöhetünk. A pálya állapota jó, láthatóan gondozzák, az átereszek megújultak, a talpfákat cserélik, a Cuha-patakig lenyúló támfalakat betonba ágyazták. Valamikor Győr–Dombóvár volt a teljes vonal. 2006-ban ennek a fennmaradt szakasznak a megszüntetése is szóba került, de azután megmentették a vasútbarátok, s Bakonyvasút néven szolgálja a településeket és a turizmust.

A Jenbachert Berényinek, sőt Berényi-ikreknek is nevezik a soproni vasutasok a korábbi GYSEV vezérigazgató kapcsán.

Túránkat Vinyéről Csesznekre, majd a vasút mellett vissza Vinyére terveztük, de a nagy hőségben rövidítettünk. Az erdőben teremtett lélekkel nem találkoztunk, a vasút menti sétaúton azonban nagyon sok kiránduló volt: még babakocsit is toltak egyesek. Az egyik pihenőnél gyerekek játszottak, apjuk rájuk szólt, hogy ne bántsák a békát, de ők nem hagyták abba. A felnőttek elindultak, a gyerekek tovább kínozták a jószágot. Ekkor én is rájuk szóltam. Úgy néztek rám, mint akik nem értik, hogy merészelik korlátozni játékukat. Egy utolsót csaptak a békára, és a szülők után futottak. Azon a héten, amikor két nagy lakossági felháborodás is történt állatkínázás miatt. Azután jöttek kerékpárosok. Volt, aki megköszönte, hogy félreálltunk, de volt bunkó is, aki csöngetett, lezavart bennünket a sétányról és rezzenéstelen arccal szakított el mellettünk. Hogy hova tart a ma embere, nem tudom. De hogy egykor csodálatos technikai bravúrra volt képes, mutatja a mai Bakonyvasút.

 

Itt hozzászólhat!