Latin-amerikai barátom favicce: Melyik a legjobb kávé? A békávé. Nos ez, fáj, de az is, ami a BKV-val történik. Most vettem éves bérletet, februártól kidobhatom? A BKV a nagy állami tehetetlenség mintaképe. A budapesti tömegközlekedés (közösségi közlekedés) az 1970-es években a világ egyik legjobb városi közlekedése volt. Nagy fejlesztések, járatsűrűség, éjszakai járatok. Külföldi barátaim csodálkoztak. Csakhogy azóta történt egy s más. Például megsokszorozódott az autók száma, 300 ezren kiköltöztek Budapestről, s egyre több a biciklista is. Ha ránézünk Budapest térképére, szinte megdöbbentő, hogy csaknem minden utcában van busz. Igen, mindenki szeretne az utcájába tömegközlekedést, magát a megállót persze a szomszéd háza elé. A 6-os villamos fel se tud gyorsulni két megálló között. A 173-as busz Miskolci és Cinkotai úti megállója 200 méterre van egymástól! A zuglói trolibuszok lehetetlen helyeken tekeregnek. Tengernyi tekergő busz, trolibusz Nagy-Budapest területén. A BKV a vélt tiltakozás miatt nem mer párhuzamos járatokat megszüntetni, inkább ritkítja a sűrűséget. Csakhogy van egy matematikai törvényszerűség. Amikor a ritkítás elér egy határértéket (ez Budapesten most 20 perc), akkor az ember meggondolja, hogy mégis inkább kocsival megy, vagy gyalog. Figyelem a 77-es trolit. Csúcsidőben vannak rajta, este 8-tól éjfélig azonban szinte üres. De húszpercenként jár, rendületlenül. Én sem várok, nem számítok rá soha. Leginkább gyalogolok.

Egy merész lépéssel újra kellene gondolni Budapest tömegközlekedését. Nagyon korszerű, sűrű fővonalak (villamos, busz), központi és keresztirányokban, és a rengeteg párhuzamos (tekergő) járat megszüntetése. Már hallom a tiltakozást: a betegek, a mozgássérültek, az öregek nem tudnak gyalogolni, mi lesz velük. Erre ki kell találni egy másik megoldást (ma is van mozgássérülteket szállító járat). Vajon miért lenne baj, ha valakinek a lakásától 1 kilométert kell gyalogolnia bármely irányban? És ha esetleg másfelet? Rendszeresen látom a viszonylag sűrűn közlekedő 173-as busz külső megállóiban a két irányban, messze igyekvőket. Pedig mindkét irányban vannak párhuzamos járatok. Csakhogy azokra 20 percet várni kell, inkább kigyalogolnak a sűrűn járó buszhoz. Sőt, egyeseket autó vár a buszmegállóban! Egy komoly racionalizálás ráférne a BKV-ra.

A Volvo buszról is van mondanivalóm. Érkezett pár tucat, szépek, kényelmesek. És rátették a rossz utakra, nevezetesen pl. a Thökölyre, amelyen műszaki egyetemi professzor kollégám saját kocsijával nem megy végig. A buszok folyamatosan leálltak, a műanyagborítások repedeznek. Szerintem, ha a Volvo-cég meglátná, hogy milyen utakra tették a buszt, javasolná: Önök inkább páncélozott szállító járműveket vegyenek, ne buszt.

A metróról nincs mondanivalóm. Budapestnek kell metró, a jelenlegi hálózat is nagyon fontos. Már eleink elkövettek pár, örökre helyrehozhatatlan baklövést. Egyrészt, hogy a 2-est a Délinél nem hozták föl a felszínre, és nem vitték el Kelenföldig. Ez esetben Kelenföldnek már most lenne metrója, s nem kellene két pályaudvar (Kelenföldi és Déli), csak egy. Másrészt, hogy a metró nem megy ki Ferihegyig, valamint Káposztásmegyerig (mindkét helyen lenne rá tér, s nagyrészt felszínen futhatna). A 4-es metró kálváriájában az a legrosszabb, hogyha megindul végre Kelenföld és a Baross tér között, az valóban nem lesz jó semmire. Gazdagrét és Újpalota (de legalábbis a Bosnyák tér) között kellene közlekednie, akkor nagyon fontos lenne. Már látom, amikor megindul a Keleti és Kelenföld között, s az újpalotaiaknak a Keletinél át kell szállniuk. Jelzem, akkor forradalmi helyzet fog kialakulni, mert nem gyorsabb, hanem lassabb lesz a városba jutásuk. Az egész 4-es metró kálváriájában az a legtragikusabb, hogy a következő 50 évben nem lesz magyar kormány, amely még egy ilyen fejlesztésbe belevágna. Tehát, minden marad úgy, ahogy van.

Itt hozzászólhat!

Megosztás